حمایت از پرندگان شکاری ایران
حمایت از پرندگان شکاری ایران
این وبلاگ به منظور حمایت و حفظ پرندگان شکاری ایران است 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حمایت از پرندگان شکاری ایران و آدرس homa-ngo.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





راسته شاهينسانان_تيره قوشيان_خانواده كركسها

يك گروه مهم از پرندگان شكاري كه وظايف بسيار مهمي در طبيعت دارند و بودن آنها در طبيعت ضروريست.خانواده كركس ها در ايران از پنج گونه تشكيل شده است.كه اسامي آنها عبارت است از:

1_كركس سياه(دال سياه)

2_كركس(دال)

3_كركس پشت سفيد(دال پشت سفيد)

4_كركس كوچك(كركس مصري)

5_هما

كركس ها در دنيا به دو گروه كركس هاي دنياي قديم و دنياي جديد نيز تقسيم مي شوند كه تمامي كركس هاي موجود در ايران مربوط به گروه اول يعني كركس هاي دنياي قديم است. بزرگ ترين عضو اين خانواده هما و كوچكترين آن كركس مصري است. جثه آنها بسيار بزرگ تر و سنگين تر از ساير شكاريها است.بال هاي آنها بزرگ و پروازشان كند است.زيستگاه آنها كوهستان ها و مناطق مرتفع است.از زمين هاي پست و جنگلها دوري ميكنند اما براي يافتن غذا به دشتها و زمين هاي باز مي آيند. بيشتر لاشه خواري ميكنند البته گاهي اوقات به احشام در حال مرگ و يا حيوانات كوچك كند رو حمله ميكنند.توانايي خاصي در دريدن لاشه دارند بطوري كه در مدت كوتاهي يك لاشه بزرگ را به استخوان مي رسانند.رفتار اجتماعي كركس ها تقريبا همانند ساير شكاري هاست جز كركس دال كه بسيار اجتماعي است و بيشتر ترجيح ميدهد در اجتماع هم نوعان لانه سازي و زندگي كند.

مرغ سعادت ( هما ) گونه منحصر به فرد خانواده كركس هاست.ويژگي هاي خاص اين پرنده مانند ظاهر زيبا و نحوه تغذيه(استخوان خوار بودن) هما را از ساير كركس ها متمايز ميكند.

كركس مصري كه نزديك ترين گونه به هما است تنها شكاري است كه از ابزار استفاده ميكند.اين گونه براي شكستن تخم هاي ساير پرندگان بزرگ مانند هوبره و يا شترمرغ از سنگ استفاده مي كند.همچنين تنها شكاريست كه از مدفوع حيوانات هم تغذيه ميكند.

كركس دال و دال سياه دو گونه بسيار سنگين خانواده كركسها است.دال سياه بزرگ تر از دال است.بسيار ديده شده كه اين دو گونه(خصوصا دال) در دسته هاي بزرگي مشغول تغذيه از لاشه پستانداران بزرگ هستند.در اين هنگام  كمتر حيواني ميتواند لاشه را از آنها گرفته و از آن خود كند.به راحتي حيواناتي مثل روباه و شغال را از لاشه دور ميكنند.

دال پشت سفيد نسبت ساير كركس ها كمتر در ايران ديده مي شود.و رفتار آنها مشابه دال است البته جثه دال بزرگ تر از دال پشت سفيد است.

متاسفانه جمعيت دال ها در كشورمان به شدت كاهش يافته و نياز است كه برنامه هاي ويژه اي را براي حفاظت از اين گونه ها در كشور داشته باشيم.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 6 بهمن 1389برچسب:, ] [ 22:35 ] [ رضا علی اصل ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: